medewerker ontkent stress

Hoe overtuig je een medewerker die stress ontkent?

Je medewerker ontkent. Terwijl jij echt stress signaleert. Wat doe je?

Dit is een vraag die ik veel krijg tijdens mijn workshops.

Best lastig, mogelijk frustrerend zelfs. Jij ziet dat het niet goed gaat, maar volgens je teamlid gaat het prima. Hij of zij houdt de deur tijdens het gesprek dicht.

Je weet dat de druk voorlopig niet afneemt en je maakt je oprecht zorgen. Je ziet ook dat het minder functioneren van dit teamlid impact heeft op de kwaliteit van het werk. En op de rest van het team.

Je wilt samen een oplossing vinden, zodat de situatie werkbaar wordt. Maar hoe pak je dit aan. Hoe krijg je dit gesprek wel op gang?

Eerst dit:

– 1 op de 4 mensen die aanhoudende stress ervaart, durft dit niet met hun leidinggevende te bespreken. Uit angst voor negatieve gevolgen of oordeel. Of uit schaamte. Ik schat in dat deze onzichtbare drempel in deze hectische periode nog veel hoger is, omdat je medewerkers jou nu niet ‘tot last’ willen zijn. Daarbij maakt de online situatie het niet makkelijker. Ben je ervan bewust dat je wat mentale hobbels te nemen hebt. Het is normaal dat je dit niet met één gesprek(spoging) oplost. Blijf het initiatief nemen. Sluit in het gesprek aan bij waar je medewerker is. Door zelf ook open te zijn, vergroot je de veiligheid en verlaag je de drempel voor je collega.

– Mensen hechten aan autonomie. Hulp vragen of accepteren is een lastig punt voor velen van ons. We willen het graag zelf oplossen en zo min mogelijk anderen belasten. Steek het gesprek dus gelijkwaardig en onderzoekend in, in plaats van ‘bemoederend’ of overtuigend.

– Tips en adviezen dringen vaak niet door als je veel stress ervaart. Je brein is immers ontregeld. Daarbij weet een professional prima zelf wat wel of niet werkt voor hem. In een gesprek waarbij iemand zich echt gehoord voelt, ruimte ervaart om te delen wat er speelt en wat hem/haar mogelijk helpt, kom je vaak verder dan met het geven van tips of aanreiken van oplossingen (tenzij iemand er expliciet naar vraagt).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heb jij aanvullende tips of succeservaringen, deel ze in de comments.
Samen weten we meer.

Want juist nu is het cruciaal om je team mentaal aan boord te houden.

Vraag jij je af hoe je scherp krijgt welke collega’s het zwaar hebben? Hoe je hier effectief en tijdig op kunt interveniëren? Of hoe je spanning op afdelings- of teamniveau beter kunt managen?

Leg dan je uitdaging aan me voor in een Doorbraak in je teamgesprek, plan je gesprek hier meteen even in.