slimme check-out

Hoe je je impact vergroot én geld bespaart met een goede check-out

“Eeuwig dankbaar ben ik mijn manager. Zij zag dat ik mezelf compleet voorbij rende en liet me inzien dat het inschakelen van een coach de beste optie was. Zelf had ik eerder de neiging om nóg een versnelling hoger te gaan, wilde het in mijn eentje oplossen. Nu ik weer goed in mijn energie zit en mooie resultaten met mijn team boek, zie ik pas hoe ver ik er doorheen zat.”

Zo bekende Marieke (niet haar echte naam) bij de afsluiting van het coachingstraject.

Als leidinggevende maak jij het verschil.
Hoe waardevol is het, als je dit als leidinggevende kunt betekenen voor je mensen.

Als het teveel wordt, dan hebben veel professionals eerst de neiging om dit te ontkennen en het zelf op te willen lossen. Vooral de enorm gedreven leiders en vakmensen, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die de lat graag hoog leggen. Zij gaan liever dóór dan bij de pakken neerzitten. Totdat het lichaam rigoureus ingrijpt en jij plotsklaps met een opgebrand teamlid zit die maanden uit de running is.

Als manager of leidinggevende vervul jij een cruciale rol in het signaleren en bespreekbaar maken van spanning of stress. En nu je de fysieke contactmomenten en informele gesprekken op kantoor mist, is de kans groot dat je ook belangrijke signalen mist. Normaal gesproken zie je in één oogopslag of een collega goed in zijn vel zit of juist afwezig of gejaagd overkomt. Via Zoom of Teams pik je dat soort non-verbale informatie toch minder makkelijk op.

De check-out: hét moment om ook online stress te signaleren.
Een slimme manier om op afstand toch tijdig te signaleren welke collega in jouw team het zwaar heeft, is om de check-out hier gericht voor te gebruiken.

In de praktijk wordt een check-out vaak afgeraffeld met een kort rondje ‘Hoe ga je naar buiten?’. Maar als je dit moment handig gebruikt, haal je in 10 -15 minuten boven tafel, wie in jouw team zichzelf voorbij rent, mentaal stuk zit of richting de risico-zone gaat.

Iedere verzuimdag die je hiermee voorkomt, bespaart je honderden Euro’s. En als je, zoals in het geval van Marieke, een fikse burn-out vóór bent, dan bespaar je je bedrijf makkelijk een ton.

Nog belangrijker is de positieve impact die je hiermee als leidinggevende hebt. Niet alleen voor de collega bij wie je een burn-out voorkomt, voor diens gezin en dierbaren. Ook voor de rest van jouw team geeft het vertrouwen als jij stress serieus neemt en hier aandacht voor hebt.

Ik heb 7 ‘check-out’-vragen voor je geselecteerd, die je zowel in een fysiek als online overleg belangrijke informatie oplevert, over hoe je teamleden op dit moment ‘in de wedstrijd’ zitten en waarmee je eerder zicht op stress-signalen krijgt.

1. Wat heb je het meest gewaardeerd aan het teamoverleg/ de teamsamenwerking vandaag en wat mis je momenteel? Wat is hiervan de impact op jou?

2. Wil je – in een woord of metafoor — delen hoe jij je voelt nu/deze week?

3. Hoe haalbaar zijn de afspraken die we vandaag gemaakt hebben voor je?

4. Wat heb jij nodig van het team/ mij als leidinggevende om in je high-performance zone te werken deze week?

5. Wat was voor jou het hoogtepunt en wat was het dieptepunt in teamsamenwerking vandaag/afgelopen week?

6. Wat was deze week jouw grootste energie lek? Hoe ga je dat komende week voorkomen en goed voor jezelf zorgen (fysiek, spiritueel, mentaal)?

7. Met welke gedachte sluit jij dit overleg af?

Pak eerst een half minuutje stilte en bedenktijd om tot de essentie te komen. Dan maak je een ronde waarbij iedereen 1 of 2 minuten persoonlijke spreektijd heeft (zonder interrupties!). Bewaak dit strak. Grijp bijvoorbeeld in als een collega de discussie aan wil gaan.

De crux zit ‘m erin niet alleen te luisteren naar wat je teamleden zeggen en inbrengen, maar vooral ook hoe iemand dat doet. Naar wat iemand niet uitspreekt, maar je tussen de regels door wel hoort. De zorg of behoefte die onder het antwoord ligt, de energie waarmee iemand in het werk zit. Dit doe je bij voorkeur met de camera aan, zodat je toch beeld bij de woorden hebt.

Als je tijdens de check-out signalen van stress oppikt, een knoop in je maag voelt ontstaan of jezelf op een diepe zucht betrapt, dan zijn dit belangrijke aanknopingspunten om dit 1-op-1 verder te onderzoeken en bespreken. Zo voorkom jij niet alleen verzuim in jouw team en bespaar je je bedrijf veel geld. Sommige teamleden gaan jou ook eeuwig dankbaar zijn.

Uiteraard is het belangrijk om zowel tijdens de check-out als in je 1-op-1’s veiligheid te waarborgen. Zo wil je bijvoorbeeld geen oordeel vellen of adviezen aandragen en ook andere valkuilen voorkomen. Want dan is de kans groot dat je je teamlid stress ontkent en de deur in gesprek met jou dichthoudt.

Meer weten?
Hoe je die openheid over een lastig onderwerp als stress in gesprekken creëert, is één van de onderwerpen tijdens de online workshop JE REMOTE TEAM MENTAAL FIT.

Woe 24 juni voor HR-professionals (10.00u)
Do 25 juni voor leidinggevenden (20.30u)

Ik deel inzichten waarmee jij:
1. Je team nu productief en gezond houdt.
2. Hoe je snel signaleert welke collega’s in de risico-zone zitten en mentaal verzuim vóór bent.
3. Wat je vandaag nog kunt doen om spanning en een negatieve sfeer in je team om te buigen naar constructief.

Voor de allerlaatste keer gratis. Je bent van harte welkom. Registreer je meteen even hier!