Hoe je ineffectief gedrag in je team doorbreekt met de Boomerang.

Als een rode lap op een stier.
Ik zit bij een teamoverleg en zie het gebeuren.
De rode lap in dit geval?
Een teamlid die terloops meldt dat hij zijn acties niet gedaan heeft.
En een collega die van het moment gebruik maakt door snel te zeggen dat het haar ook niet gelukt is.

De sfeer in het overleg slaat acuut om.
Ik zie de kaken bij de leidinggevende aanspannen.
Hoe enorm hij zijn best doet om professioneel te blijven.
Voor de vorm een vraag stelt. Zorgvuldig zijn woorden kiest.
Maar van binnen het kookpunt nadert.

De mix van boosheid, machteloosheid en frustratie.
Het hele team voelt die spanning.
Het hele team houdt zich in.
Want het is de zoveelste keer dat dit zich voordoet.

De collega’s in kwestie?
Ook zij doen hun best professioneel te blijven.
Al klinkt de verontwaardiging door in hun verklaring waarom het terecht is dat ze niet hebben geleverd.
Van binnen ook laaiend, dat ze dit onaangename gesprek moeten voeren.

Het is een herhalend patroon.
In elk team speelt er wel een ineffectief patroon.
Wat is het patroon in jouw team, dat je soms machteloos of boos maakt?
Omdat je er helemaal klaar mee bent.
Omdat het lijkt dat het gedrag van een paar collega’s de samenwerking in het hele team op spanning zet.

In mijn vorige artikel beloofde ik je een tool.
Een tool waarmee je als leidinggevende ineffectief gedrag in je team beïnvloedt.
Want het beïnvloeden van gedrag is de meest effectieve én snelle weg om te komen tot die betere samenwerking, het hechtere team dat jij voor ogen hebt.

Die tool is de ‘Boomerang’.
Zo’n (vaak prachtig bewerkt) stuk hout, dat op magische wijze terugkomt als je het weggooit.
Mits je niks raakt.

Het mooie?
Een Boomerang vereist geen ingewikkelde techniek. Of veel tijd.
Is altijd toepasbaar. In elk team. Op elk moment.
En de Boomerang heeft altijd effect.

Je kunt de Boomerang zowel gebruiken om gedrag met een negatieve impact om te buigen als om positief gedrag te versterken.

Klinkt dat te mooi om waar te zijn?
Dat begrijp ik. De Boomerang lost ook niet al je team-problemen acuut op.
Maar helpt je wel om een omslag te creëren, waardoor die spanning oplost. En je team beter gaat draaien.

Als je begrijpt hoe de Boomerang op de werkvloer werkt
en hem slim toepast
doet je team veel vaker wat jij graag ziet.
Wat jij voor ogen hebt en verwacht.
Het maakt de aansturing van je team stukken makkelijker.

Ik zet hem zelf ook bijna dagelijks in.
Zowel bij de leidinggevenden en teams waarmee ik werk.
Als bij mijn eigen kinderen.

Hoe?
Als ik bijvoorbeeld in een felle discussie dreig te belanden met een paar mensen uit een team, dan heb ik intussen geleerd dat het geen enkele zin heeft om te gaan overtuigen. Want argumenten van mijn kant leiden tot nog meer tegenargumenten van de andere kant. Ik gooi dan de Boomerang uit door een open vraag te stellen aan het hele team. Waardoor iedereen weer betrokken wordt en het gesprek weer effectief.

En als ik op hete kolen zit, omdat een aantal mensen (voor mij belangrijke) input nog niet hebben gemaild, dan kies ik bewust voor een hele ‘vriendelijke reminder’ waarin ik iedereen bedank die zijn input al wél heeft teruggestuurd.
Omdat ik weet dat mensen dan eerder geneigd zijn om positief terug te reageren. En positiever op de volgende bijeenkomst verschijnen, dan wanneer ik een ‘Waar blijft je input?!’-achtige mail stuur.

Ik ben me enorm bewust dat wat je uitgooit, terugkomt. Altijd.

Want wat je op je bord of voor je kiezen krijgt,
wat je mag ontvangen of genieten,
dank je bijna altijd aan een Boomerang die je eerder uitgegooid hebt.

De positieve en de minder positieve emoties en gedrag
die je zelf gezaaid hebt
met je woorden, daden en interactie.

Soms een paar minuten geleden in hetzelfde gesprek.
Soms langer terug (en ben jij het allang weer vergeten, maar die ander niet).

Een Boomerang valt nooit zomaar uit de lucht.
Een Boomerang komt terug als je hem weggooit.
Altijd.
Zo werkt het ook met gedrag en emoties op de werkvloer.

De Boomerang helpt ook om te ontdekken hoe je gedrag dat je niet graag ziet (omdat het ineffectief is) ombuigt.

Hoe? Door eens uit te zoomen en jezelf de vraag te stellen: hoe heb ik het gedrag dat ik nu voorgeschoteld krijg de afgelopen tijd zelf laten zien?

In plaats van te oordelen of je te verbazen over het gedrag van de ander (wat we geneigd zijn om te doen), daag je jezelf uit om echt nieuwsgierig te blijven naar je eigen gedrag.

Soms is het even slikken.
Tegelijkertijd geeft het bijna altijd opluchting, omdat je gaat zien dat de Boomerang aan het werk is.

De leidinggevende van de rode lap, ontdekt zo bijvoorbeeld dat de teamleden die niet op tijd leveren, regelmatig bij het maken van actie-afspraken het gevoel hebben dat er totaal geen rekening met hen gehouden wordt. Ze hebben een aanzienlijk kleiner contract dan de rest van het team. En krijgen voor hun gevoel een onhaalbare deadline mee. Ze voelen zich niet gezien en niet gehoord. Zowel door de leidinggevende, als door hun collega’s. Ze hebben dit in het verleden wel eens aangekaart maar zonder effect. Hun motivatie om op tijd te leveren is hiermee tot een dieptepunt gedaald.

Nu de leidinggevende zich dit realiseert, kan hij een volgende keer bij het uitzetten van de acties en maken van afspraken anders reageren. Zo ontstaat er een nieuw actie-reactie patroon. Ook geeft dit inzicht nieuwe openingen in een goed 1-op-1 gesprek om de relatie te herstellen. Uiteindelijk voeren we met het hele team een goed gesprek hierover. Zo helpt de Boomerang om een ineffectief patroon dat de samenwerking in het hele team op spanning zet te doorbreken.

Zie jij dus bepaald gedrag in je team liever niet?
Stop dan eens een moment om uit te zoomen en vraag je af:
Wat is het dat ik nu in volle glorie terugkrijg, dat ik onlangs (bewust of onbewust) gezaaid heb?
Hoe heb ik dat gedrag de afgelopen tijd zelf laten zien?

Ik wens je veel mooie inzichten met de Boomerang!

PS. Wil je graag samen ontrafelen wat er in jouw team speelt? Ik denk graag met je mee! Plan hier vrijblijvend een gesprek in en ontdek waar jij kunt starten met het doorbreken van ineffectief gedrag in je team en die onaangename momenten van spanning oplost. Nog een paar momenten beschikbaar deze zomer.