businesscase van vertrouwen

Vertrouwen in je MT – de sleutel tot kostenbesparing

Ondanks een Master in economie, ben ik zelf geen held in cijfers.
Mensen zijn toch meer mijn ding.

Wat maakt dat het ene team snel in beweging komt,
terwijl het andere juist op de rem staat?

Hoe kun je de onderlinge relaties en interactie in je MT zo sturen,
dat ze je visie beetpakken en je resultaten door het dak gaan?

Deze uitdagingen pakken mij meer dan zakelijke calculaties.
Maar ik besef mij ook: als je een bedrijf of afdeling runt, kun je niet om cijfers heen.

Een begrip als vertrouwen, bestempelen veel leiders – wellicht jij ook – vaak als ‘soft’.
Belangrijk. Maar ongrijpbaar. En lastig in getallen uit te drukken.

Gevolg?
Op de agenda en bij financiële beslissingen krijgen ‘de operatie’, nieuwe systemen of ‘hardware’ projecten prio boven bijvoorbeeld teamontwikkeling.

Terecht? Of MindF*ck?

Ik denk dat laatste.
Want als je als directeur of manager kosten in kaart brengt, dan kun je de businesscase van vertrouwen simpelweg niet aan de kant schuiven.

Kun je dat hard maken Susan?

Ik doe graag een poging.
Stel, je kunt kiezen uit 2 MT’s met de volgende kenmerken.

In MT 1:

  • Spreekt iedereen zich open uit tijdens het MT-overleg (en niet achteraf of alleen in 1-op-1’s).
  • Lossen je MT-leden zelf zaken op. Krijg jij zelden een escalatie op je bord.
  • Schuurt het regelmatig op de inhoud. En is dat voor iedereen in het team oke, gezien de stevige werkrelaties. Je komt er altijd samen uit.
  • Staat het grotere belang voorop. Stemmen mensen onderling af. Zijn bereid soms te geven, soms te nemen.
  • Als er iets fout loopt (want hé fouten maken we allemaal), gaat het gesprek vooral over wat je ervan leert en hoe je dit voortaan voorkomt.
  • Zoeken teamleden elkaar op als er onderling iets speelt. Klaren zelf de lucht.
  • Voelt iedereen zich een gelijkwaardig teamlid. Vertelt op feestjes met trots over het team. En over je zaak.

In MT 2:

  • Zijn teamleden afwachtend, kijken eerst naar jou als directeur of manager voordat ze hun eigen mening geven.
  • Hoor je kritische zaken (die je in de wandelgangen opvangt) niet terug in MT-meetings.
  • Werken je teamleiders of managers zich een slag in de rondte. Maar vraag jij je wel eens af of ze met de juiste dingen bezig zijn.
  • Gaan veel operationele brandjes via jou als directeur. Pakt niet iedereen de volle verantwoordelijkheid.
  • Gaat het na een fout vooral over wie er steken heeft laten vallen. Slokt wijzen, verklaren of verdedigen veel kostbare tijd op.
  • Leiden meningsverschillen tot terugkerende frictie in het MT. Dat doorsijpelt naar afdelingen en medewerkers.
  • Geeft niemand feedback.
  • Ontbreekt het steady teamgevoel in je MT. Voelen je managers en medewerkers minder binding met je bedrijf. En grijpen eerder een kans buiten de deur als die zich voordoet.

Als ik jou vraag:
Waar zijn meer uren, moeite en kosten nodig, om dezelfde resultaten voor elkaar te krijgen?
Met welk MT haal jij het snelst je KPI’s? Kun jij het hardst groeien?
In welke organisatie is de kans op verzuim of verloop hoger?
En wie laat jij met een gerust hart achter als jij 3 weken op vakantie bent?

Vermoedelijk zijn we het dan met elkaar eens.

Het grootste verschil tussen beide MT’s?

Dat zit in de mate waarin de overtuiging leeft dat je integer en met positieve intenties handelt. Je op elkaars expertise en inzet kunt rekenen en bouwen.

Vertrouwen is een fundamentele bouwsteen in de werkrelaties binnen je MT.
En binnen je afdelingen en teams.
Als die bouwsteen poreus is of ontbreekt, wankelt je bedrijfsvoering.

Ik heb geen ‘panklaar’ rekenvoorbeeld.
Wel wil ik je laten zien dat ‘laag (of het ontbreken van) vertrouwen’, zowel direct als indirect op veel ‘potjes’ doorwerkt:

  • Efficiency en productiviteit
  • Werkdruk en verzuimkosten
  • Loyaliteit. En dus wervingskosten
  • Faal-en herstelkosten
  • Irritatiekosten

Als de vertrouwensbasis steviger is in je MT, lopen zaken simpelweg moeitelozer.
Soepeler. Sneller.
Op alle niveaus in je organisatie.

En veel belangrijker: op dit punt in de geschiedenis is de behoefte aan betrouwbare leiders en organisaties ongekend groot. Bij je medewerkers. Bij de klant. Bij investeerders. Of samenwerkingspartners.

Red je het zonder stevig vertrouwen gewoon niet meer.

Ik kan je nog zoveel meer over vertrouwen vertellen.
Maar de echte winst ontstaat als we samen aan het werk gaan.
Daadwerkelijk gaan bouwen met jouw MT.

Als jij klaar bent om stevige vertrouwensrelaties en een stabiel, goed presterend MT te smeden, stuur me hier een mail. Dan gaan we in gesprek.